1- مقدمه

این پرسشنامه توسط هالند در سال 1958 تهیه شده و در طول 50 سال بررسی و مورد بازنگری قرارگرفت.

در ایران پژوهش های متفاوت بر روی دانش آموزان، دانشجویان و شاغلین انجام گرفته است. در سال 1359 توسط شفیع آبادی و از سال 1370 تا به امروز بارها توس خانم هادکتر سیمین حسینیان و دکتر سیده منور یزدی انجام گرفته در پروهشی که توسط تقی زاده (1378) برای دانش آموزان سال اول دبیرستان های استان قم تهیه شد پایایی آزمون 61/0 تا 83/0 و روایی آزمون 74/0 تا 92/0 مورد تایید قرار گرفت.

2- تیپ های شخصیتی پرسشنامه رغبت سنج تحصیلی شغلی هالند

بالاترین نمره تیپ شخصیتی را نشان میدهد که شش تیپ به شرح ذیل می‌باشند.

1-2- واقعگرا/ اهل کار

علاقمند به کار با وسایل و ماشینها و بی علاقه به فعالیتهای آموزشی و درمانی

1-1-2- صفات شخصیتی

اهل عمل، خودمحور، صرفه جو، سرسخت، مصر، غیراجتماعی

2-1-2- مشاغل مناسب

مشاغل فنی، کشاورزی و بعضی از مشاغل خدماتی

2-2- مسئله حل کن/ جستجوگر

علاقمند به پژوهش و کارهای علمی در زمینه های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی بی علاقه به فعالیتهای متهورانه

1-2-2- صفات شخصیتی

کنجکاو، دقیق، تحلیل گر، پیچیده، کناره گیر، منتقد، خوددار

2-2-2- مشاغل مناسب

مشاغل علمی و پژوهشی، پزشکی و برخی از مشاغل مهندسی

3-2- ترغیب کننده/ متهور

علاقمند به فعالیتهای رهبری، مدیریت، سیاسی و کسب درآمد اقتصادی و بی علاقه به امور پژوهشی

1-3-2- صفات شخصیتی

ماجراجو، باانرژی، مطمئن به خود، هیجان طلب، سلطه جو

2-3-2- مشاغل مناسب

مشاغل مدیریت، تجارت و فروشندگی

4-2- امدادگر/اجتماعی

علاقمند به امور آموزشی و درمانی و بی علاقه به امور فنی و ماشینی

1-4-2- صفات شخصیتی

اهل همکاری، معاشرتی، صبور، مسئول، صمیمی، امدادگر¼

2-4-2- مشاغل مناسب

مشاغل مربوط به تعلیم و تربیت، رفاه اجتماعی و موضوعات اخلاقی

5-2- خلاق/ هنری

علاقمند به فعالیتهای پیچیده، ابتکاری و هنری، بی علاقه به کارهای قراردادی

1-5-2- صفات شخصیتی

عاطفی، ابرازگر، خیالپرداز، شهودی، آرمانگرا، مستقل

2-5-2- مشاغل مناسب

مشاغل هنر، موسیقی، ادبیات، بازیگری، مترجمی

6-2- سازمان دهنده/ متعارف

علاقمند به امور دفتری، تنظیم اطلاعات نوشتاری و پردازش داده ها و بی علاقه به امور بی نظم و هنری

1-6-2- صفات شخصیتی

محتاط، مطیع، منظم، صرفه جو، دوراندیش، وظیفه شناس

2-6-2- مشاغل مناسب

مشاغل اداری و منشیگری، حسابداری، بایگانی

نکته:

پیشنهاد میگردد از این پرسشنامه درخصوص افراد زیر 16 سال استفاده گردد و در خصوص افراد بزرگتر از پرسشنامه MBTI استفاده گردد.

3- انجام آزمون

نام و نام خانوادگی : سن :
میزان تحصیلات : رشته تحصیلی دانشگاهی :
پرسشنامه حاضر به منظور ارزیابی رغبت ها و علائق شما در زمینه تحصیلی و شغلی تهیه و طراحی شده است. در این پرسشنامه فهرستی از فعالیتها، تجربه ها، مشاغل و خود سنجی ها آورده شده است تارغبت ها و تجربه های شما را مشخص نماید. درهر بخش توضیحات لازم برای پاسخگویی داده شده است. لطفا این توضیحات را با دقت بخوانید و پرسشنامه را با گذاردن عدد 1 در مقایل پرسش مورد نطر تکمیل نمایید.

سؤال اول: فعالیتها – رو به روی هر یک از فعالیتها ی زیر که مایل و علاقمند به انجام آنها هستید، یک علامت بزنید.
سوال اول
1 نصب وسایل الکترونیکی
2 تعمیر اتومبیل
3 ساختن اشیا چوبی
4 راندن کامیون و تراکتور
و 5 استفاده از ابزار ماشینی یا فلزی
6 تغییر ابتکاری موتور اتومبیل و موتورسیکلت
7 گذراندن دوره کارگاه
8 گذراندن دوره طراحی مکانیکی
9 گذراندن دوره درودگری ( کارهای چوبی )
10 گذراندن دوره خیاطی
11 گذراندن دوره اتو مکانیکی
0
1 نامه نگاری با دوستان
2 شرکت در برنامههای مذهبی
3 عضویت در انجمن ها و مراکز فرهنگی و اجتماعی
4 کمک به حل مشکلات شخصی دیگران
الف 5 مراقبت از کودکان
6 شرکت در میهمانیها ومراسم جشن و سرور
7 بیان مطالب شنیدنی و لطیفه در جمع دوستان
8 مطالعه کتابهای روانشناسی
9 حضور در جلسات و سمینارها
10 شرکت در کلاسهای ورزشی
11 پیدا کردن دوستان و افراد جدید
1 خواندن کتابها یا مجلات علمی
2 کار در آزمایشگاه
3 کار برروی یک پروژه علمی
4 ساختن مدلهایی از هواپیما ( ماکت )
ج 5 کار با وسایل و مواد شیمیایی
6 مطالعه آزاد درباره موضوعات خاص
7 حل معماهای ریاضی و شطرنج
8 گذراندن دوره فیزیک
9 گذراندن دوره شیمی
10 گذراندن دوره هندسه یا مثلثات
11 گذراندن دوره زیست شناسی
0
1 تاثیر گذاشتن روی دیگران
2 فروشندگی اجناس
3 بحث درباره مسائل سیاسی
4 کار کردن در مغازه یا فروشگاه شخصی
م 5 شرکت فعال در سمینارها
6 سخنرانی
7 خدمت به عنوان مدیر یک گروه
8 سرپرستی و نظارت بر کار دیگران
9 ملاقات با شخصیت های مهم
10 رهبری یک گروه برای رسیدن به هدف
11 مشارکت در فعالیتهای سیاسی
0
1 طراحی، ترسیم، نقاشی
2 بازیگری تئاتر یا سینما
3 طراحی داخل ساختمان یا دکوراسیون
4 نوازندگی در گروه موسیقی و سرود
ه 5 نوازندگی یکی از آلات موسیقی
6 رفتن به برنامههای اجرای موسیقی
7 خواندن داستانهای معروف
8 نقاشی از روی مدل یا عکس
9 نقد نمایشنامه
10 خواندن شعر یا سرودن شعر
11 گذراندن دوره هنری
0
1 دقت در تمیز نگهداشتن کتابها و لوازم التحریر خود
2 ماشین نویسی اوراق یا نامه ها برای خود ودیگران
3 حسابداری
4 کار باانواع ماشینهای اداری ( حساب، کامپیوتر و غیره )
ق 5 ثبت و نگهداری اسناد هزینهها و درآمد
6 گذراندن دوره ماشین نویسی
7 گذراندن دوره بازرگانی
8 گذراندن دوره دفترداری
9 گذراندن دوره حسابداری مالی
10 بایگانی نامه ها، گزارشها، سوابق و غیره
11 نوشتن نامه های اداری و رسمی
0

سؤال دوم : تجربه ها - رو به روی هر یک از فعالیتها ی زیر که تاکنون تجربه کرده اید و می‌توانید آنرا انجام دهید، یک علامت بزنید .
سوال دوم
1 از ابزار های برقی کارگاه نجاری مانند اره، ماشین تراش یاماشین سنباده استفاده کرده ام .
2 کار کردن با ولت متر را می دانم .
3 می‌توانم کاربراتوررا تنظیم کنم .
4 با ابزار های برقی مانند : مته، آسیاب، خرد کن و چرخ خیاطی کار کرده ام .
و 5 کار جلا زدن و لکه زدایی مبلمان یا کارهای چوبی را می‌توانم انجام دهم .
6 می‌توانم نقشه ساختمان یا طرح ماشین را بخوانم .
7 تعمیرات ساده وسایل برقی را می‌توانم انجام دهم .
8 می‌توانم وسایل چوبی ( صندلی، میز و ... ) راتعمیر کنم .
9 رسم های فنی را می‌توانم بکشم .
10 می‌توانم تعمیرات ساده تلویزیون را انجام دهم.
11 تعمیرات ساده لوله کشی را می‌توانم انجام دهم.
0
1 می‌توانم بخوبی مطالب را برای دیگران توضیح دهم .
2 در امور خیریه با جمع آوری کمکهای مردمی شرکت کرده ام .
3 با دیگران به خوبی کار وتشریک مساعی می کنم .
4 در سر گرم کردن افراد بزرگتر از خود مهارت دارم .
الف 5 می‌توانم میزبان خوبی باشم .
6 به راحتی می‌توانم به کودکان آموزش دهم .
7 می‌توانم برای سرگرمی دیگران در یک مهمانی برنامه ریزی کنم.
8 بخوبی می‌توانم به افراد مضطرب یا دارای مشکل کمک کنم .
9 داوطلبانه در بیمارستان، کلینیک یا مراکز امداد رسانی ( هلال احمرو ... ) کار کرده ام .
10 برای امور خیریه مربوط به مدرسه یا مسجد می‌توانم برنامه ریزی کنم .
11 درباره شخصیت افراد به خوبی می‌توانم قضاوت کنم .
0
1 طرز کار لامپ خلا ( لوله خالی از هوا ) را می دانم .
2 می‌توانم سه غذا راکه از لحاظ مواد پروتئینی غنی هستند را نام ببرم .
3 مفهوم نیمه عمر عنصر رادیواکتیو را می دانم .
4 می‌توانم جدو ل مندلیف را توضیح دهم .
ج 5 می‌توانم از خط کش محاسبه برای ضریب یا تقسیم استفاده کنم .
6 از میکروسکوپ می‌توانم استفاده کنم .
7 سه نوع صورت فلکی ستارگان را می‌توانم شناسایی کنم .
8 چگونگی عملکرد گلبول های سفید خون را می‌توانم توضیح دهم .
9 فرمول های ساده شیمی را می‌توانم تفسیر کنم .
10 می دانم که چرا ماهواره ها به زمین نمی افتند .
11 در سمینار یا مسابقه علمی شرکت کرده ام .
0
1 در مدرسه به عنوان نماینده انتخاب شدم .
2 می‌توانم کار دیگران را سرپرستی کنم .
3 اشتیاق و انرژی فوق العاده ای در انجام کار ها دارم .
4 به خوبی می‌توانم مردم را به انجام کار های مورد علاقه خودم وادارم .
م 5 در فروشندگی مهارت دارم .
6 بعنوان نماینده یک گروه در ارائه پیشنهادات ویا شکایات به مقام بالاتر انجام وظیفه کرده ام .
7 در کار فروشندگی یا رهبری گروه پاداش گرفته ام .
8 باشگاه، گروه یا دسته ای را سازمان داده ام .
9 اقدام به ایجاد کسب و کار نموده ام .
10 می دانم چگونه سر دسته یا نماینده موفقی باشم .
11 مباحثه گر خوبی هستم .
0
1 می‌توانم در نمایشنامه نقشی را بازی کنم .
2 می‌توانم شعر یا نوشته ای را دکلمه کنم .
3 می‌توانم در نمایش عروسکی بازی کنم.
4 می‌توانم افراد را طوری نقاشی کنم که قابل شناسایی باشند .
ه 5 می‌توانم نقاشی یا مجسمه سازی کنم .
6 می‌توانم سفالگری کنم .
7 طراحی لباس، پوستر یا وسایل چوبی را می‌توانم انجام دهم .
8 می‌توانم به خوبی شعر بگویم یا داستان بنویسم .
9 می‌توانم یک آلت موسیقی را بنوازم .
10 در سرودهای 2 تا 4 نفره می‌توانم شرکت کنم .
11 می‌توانم یکی ازآلات موسیقی را در یک جمع رسمی بنوازم .
0
1 در هر دقیقه می‌توانم چهل کلمه تایپ کنم .
2 می‌توانم با دستگاه فتوکپی یا ماشین جمع بندی قیمت کالا کار کنم .
3 می‌توانم تند نویسی کنم .
4 می‌توانم نامه ها و سایر اوراق را بایگانی کنم .
ق 5 در امور اداری کار کرده ام .
6 می‌توانم زمان بندی مشخصی برای انجام کار هایم داشته باشم .
7 می‌توانم مقدار زیادی از کار های دفتری رادر مدت کوتاهی انجام دهم .
8 از ماشین حساب می‌توانم استفاده کنم .
9 می‌توانم از کامپیوتر استفاده کنم .
10 می‌توانم بدهیها وطلب ها ( ترازنامه ها ) رادر دفتر کل وارد کنم .
11 می‌توانم گزارشهای دقیق پرداختها و فروشها را نگهداری و تنظیم کنم .
0

سؤال سوم : مشاغل – این فهرست برای بررسی احساسات و نگرش ها ی شما نسبت به مشاغل گوناگون میپردازد، روبه روی مشاغلی را که به آنها علاقه دارید یا برای شما خوشایند هستند یک علامت بزنید.
سوال سوم
1 مکانیک هواپیما
2 متخصص موجودات وحشی وآبزی
3 مکانیک اتومبیل
4 نجار
5 راننده خاک برداری برقی، جرثقیل
6 نقشه بردار
و 7 بازرس ساختمان
8 مهندس مخابرات
9 جوشکار
10 پرورش دهنده گلها و گیاهان
11 راننده تاکسی سرویس ( آژانس )
12 مهندس لوکوموتیو
13 خیاط
14 برقکار
0
1 جامعه شناس
2 دبیر دبیرستان
3 متخصص اصلا ح و تربیت
4 گفتار درمانگر
5 مشاور ازدواج
6 مدیر مدرسه
الف 7 سرپرست خوابگاه
8 روانشناس
9 دبیر علوم اجتماعی
10 مدیر امور خیریه
11 مربی ورزش
12 مشاور
13 دستیار امور روانپزشکی
14 راهنما و مشاور شغلی
0
1 متخصص هواشناسی
2 زیست شناس
3 ستاره شناس ( منجم )
4 تکنسین آزمایشگاه پزشکی
5 مردم شناس
6 دامپزشک
ج 7 شیمیدان
8 پژوهشگر ( محقق )
9 نویسنده مقالات علمی
10 سردبیر یک مجله علمی
11 زمین شناس
12 گیاه شناس
13 کارشناس تحقیقات علمی
14 فیزیکدان
0
1 معامله گر، واسطه گر امور تجاری
2 مامور خرید
3 مدیر اجرایی آگهی و مسئول تبلیغات
4 نماینده فروش کارخانه تولیدی
5 تولیدکننده برنامههای تلویزیونی
6 مدیر هتل
م 7 مدیر شرکتهای بازرگانی
8 مدیر رستوران
9 مدیر مراسم وتشریفات
10 فروشنده
11 واسطه گر معاملات ملکی یا اتومبیل
12 مدیر تبلیغات یا مدیر روابط عمومی
13 مؤسس باشگاه ورزشی
14 مدیر فروش
0
1 شاعر
2 رهبر ارکستر
3 موسیقیدان
4 نویسنده
5 هنر مند آگهیهای تبلیغاتی
6 نویصسنده ا دبیات کودکان
ه 7 بازیگر سینما یا تئاتر
8 خبرنگار
9 صورتگر ( نقاش )
10 خواننده سرود
11 آهنگساز
12 مجسمه ساز
13 نمایشنامه نویس
14 فیلم ساز
0
1 دفتر دار
2 معلم درس ماشین نویسی
3 مسئول برنامههای بودجه ( ذی حساب )
4 حسابدار تحصیل کرده
5 بازرسی مالی اداری
6 تند نویس دادگاه
ق 7 تحویلدار بانک
8 کارشناس مالیات
9 ناظر صورت برداری از موجودی
10 اپراتور کامپیوتر
11 ارزیاب هزینهها
12 کارشناس امور مالی
13 کارمند امور مالی
14 بازرس بانک
0

سؤال چهارم : خود سنجی ها - در جدول زیر توانائیها ( توان بالقوه ) ومهارت های ( توان بالفعل ) خود را در مقایسه با همسالانتان درجه بندی نمائید. سعی نمائید صحیح ترین برآورد را در مورد خودتان انجام دهید، به کمترین توانایی نمره 1 وبه بیشترین توانایی نمره 7 بدهید و تا حد امکان از درجه بندی یکسان خود در هر توانایی بپرهیزید برای پاسخگویی درعددی که به نظر خودتان معرف توانایی شما میباشد عدد 1 را بنویسید.
سوال چهارم 7 6 5 4 3 2 1
و توانایی مکانیکی
الف توانایی تدریس
ج توانایی علمی
م توانایی فروشندگی
ه توانایی هنری
ق توانایی اداری مالی
و مهارت های دستی ( استفاده از ابزا )
الف مهارت های دوستی و تعاون
ج مهارت های ریاضی یا علوم اجتماعی
م مهارت های مدیریت
ه مهارت های نقاشی یا خط یا موسیقی
ق مهارت های مالی و اداری

فایلهای پیوست شده به این صفحه :
 رغبت‏سنج تحصیلی شغلی هالند ( 93.70 KB )



لینک مستقیم : http://www.bsmt.ir/5264/پرسشنامه-رغبت-سنج-تحصیلی-شغلی-هالند-پیشگفتار/
toptopیادداشت شخصییادداشت شخصیثبت کردن اظهارنظرثبت کردن ایده مشارکتbottom
کتاب برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت
کتاب برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت
کتاب برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت